Program ten kładzie szczególny nacisk na kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju- zarówno poprzez proponowane treści programowe, jak również osobisty kontakt nauczycieli z dziećmi. Wynika to z założenia, że jednym z podstawowych źródeł uzależnień są decyfity rozwoju emocjonalnego oraz zła adaptacja do ról i warunków życiowych. Młody człowiek o prawidłowo rozwijającej się osobowości będzie mniej skłonny zwracać się ku środkom uzależniającym.
PROGRAM PROFILAKTYKI DLA KLAS I-III SPÓJRZ INACZEJ OPRACOWAŁA BOGUMIŁA ZYGIER W OPARCIU O PROGRAM ZAJĘĆ WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNYCH DLA KLAS I-III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH, AUTORSTWA ANDRZEJA KOŁODZIEJCZYKA, EWY CZEMIEROWSKIEJ I TOMASZA KOŁODZIEJCZTKA
Celem programu jest taki wpływ na dziecko, aby radziło sobie lepiej, bez nadmiernego napięcia z rozwiązywaniem problemów, których dostarcza mu życie, aby rozumiało siebie, umiało współżyć z innymi i potrafiło również znajdować w samym sobie oparcie w trudnych sytuacjach.
I Uczestnictwo w grupie
CEL- kształtowanie umiejętności obcowania z ludźmi w ramach różnych grup społecznych ( rodziny, klasy, grupy koleżeńskiej)
TEMATYKA
KLASA I
- Moja rodzina
- Każdy w rodzinie ma swoje obowiązki
- Jesteśmy klasą
- To są moi przyjaciele
- Poznajemy normy, reguły i zasady
KLASA II
- Jesteśmy klasą
KLASA III
- Popełniamy błędy
- Wszyscy tworzymy klasę
- Jak pomagamy innym
Oczekiwane efekty
- Uczeń wie:
- Czym jest rodzina, klasa i jakie zaspokaja potrzeby
- Czego ludzie mogą od siebie oczekiwać i jak się wspierać
Uczeń potrafi:
- Budować udane relacje z innymi
- Wczuwać się w odczucia innych osób, rozumieć ich i uznawać ich prawa do własnego stylu życia
- Informować innych o swoich potrzebach
Uczeń
- Zna reguły współżycia międzyludzkiego
II Postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć
CEL- kształtowanie umiejętności rozpoznawania, wyrażania oraz rozumienia i akceptowania własnych i cudzych uczuć
TEMATYKA
KLASA I
- Rozpoznajemy i nazywamy uczucie
- Wyrażamy uczucia mimiką
- Jak można mnie rozpoznać
KLASA II
- To właśnie ,, Ja ”
- Książeczka o mnie
- Moje sukcesy
- Przeżywamy różne uczucia
- Możemy radzić sobie w trudnych sytuacjach
- Czasami się kłócimy
- Dokuczanie
- Skarżenie
KLASA III
- Są rzeczy, które robię bardzo dobrze
- Co się ze mną dzieje gdy przeżywam różne uczucia- ,, Książeczka uczuć”
- Mogę wpływać na swoje samopoczucie
- Czasami jesteśmy zazdrośni
- Różna sposoby wyrażania swoich uczuć
Oczekiwane efekty
- Uczeń wie:
- Że jest niepowtarzalny i wyjątkowy.
- Uczeń potrafi:
- Wyrazić swoje zdanie
- Odmówić
- Być dumnym z własnych sukcesów
- Pozytywnie ocenić się
- Uczeń zna:
III Rozwiązywanie problemów
CEL- uświadomienie dzieci, że przeżywanie trudności i konfliktów międzyludzkich to zjawisko naturalne
TEMATYKA
KLASA III
- Jak podejmujemy decyzje
- Rozwiązywanie problemów
Oczekiwane efekty
- Uczeń potrafi:
- Samodzielnie podejmować decyzje
- Odmawiać
- Konstruktywnie rozwiązywać różne problemy
- Przepraszać, negocjować, przebaczać
IV Dbanie o zdrowie
CEL- nauka dbania o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne, a w konsekwencji budowanie zdrowego lub nie- stylu życia
TEMATYKA
KLASA I
- Co mogę zrobić aby być silnym i zdrowym
KLASA II
- Sposoby dbania o swoje zdrowie
KLASA III
- Gdyby moje ciało mogło mówić
Oczekiwane efekty
- Uczeń potrafi:
- Rozpoznawać substancje jadalne i niejadalne( szkodliwe dla zdrowia)
- Uczeń wie:
- Że ma wpływ na swoje samopoczucie i bezpieczeństwo
- Jaka jest rola lekarstw i w jakim celu się je stosuje
- Uczeń zna:
UWAGI DO REALIZACJI PROGRAMU
- Wykorzystać książkę SPÓJRZ INACZEJ Program zajęć wychowawczo- profilaktycznych dla klas 1-3 szkół podstawowych, autorstwa Andrzeja Kołodziejczyka, Ewy Czemierowskiej, Tomasza Kołodziejczyka.
Opracowała Bogumiła Zygier